Wizyta w duńskim liceum

Po wizycie w naszym rodzinnym Opolu i hiszpańskim Kadyksie przyszedł czas na wyjazd do ekologicznej Danii.

dan1 dan2


Wizyta w duńskim liceum w Horsens - trzeci etap projektu Erasmus+


Po wizycie w naszym rodzinnym Opolu i hiszpańskim Kadyksie przyszedł czas na wyjazd do ekologicznej Danii.
Kolejnych sześciu uczniów wraz z opiekunami wybrało się na podbój krainy Wikingów – i nie ma w tym stwierdzeniu ani krzty przesady, gdyż, jak odkryto niedawno, woda pitna, z której korzystają obecnie Duńczycy, a więc którą również i my mieliśmy okazję pić, pochodzi z czasów Wikingów.
Wizyta w Danii trwała 5 dni. Pierwszy i ostatni dzień przeznaczone były na podróż, spotkanie z rodzinami i aklimatyzację w domach swoich gospodarzy, a pozostałe trzy dni wypełnione były różnorodnością zajęć, wizyt i warsztatów ekologicznych. W pierwszym dniu mogliśmy zobaczyć szkołę i poznać zasady w niej obowiązujące. Duńska szkoła w Horsens jest wyjątkowa pod wieloma względami: nowatorskich metod nauczania, wysokich efektów osiąganych przez uczniów, pięknego wystroju, a przede wszystkim ekologicznego oświetlenia, wspaniałego rozplanowania przestrzeni tak by była ona przyjazna dla ucznia i jego indywidualnego rozwoju, sprzyjająca pracy w mniejszych grupach, z użyciem najnowszych technologii, w ciepłej domowej atmosferze. Nawet dzwonki brzmiały kojąco.
dan3W szkole odbyło się uroczyste powitanie przez dyrekcję, nauczycieli i całą społeczność szkolną. W czasie uroczystości panowała bardzo luźna i przyjazna atmosfera. Następnie nasi uczniowie mogli przyjrzeć się lekcjom z duńskimi nauczycielami, a potem sami brali udział w zajęciach projektowych w języku angielskim w międzynarodowych grupach mieszanych na temat zdrowego odżywiania, recyklingu, gospodarowania ściekami, pozyskiwania odnawialnej energii czy ekologicznego stylu życia. Najważniejszym punktem pracy uczniów były prezentacje filmów nagranych przed przyjazdem do Danii. Film naszej grupy projektowej PLO VI przedstawiał wywiad z ekspertem w dziedzinie ekologii dotyczący ochrony zagrożonego gatunku małży słodkowodnej - szczeżuji. Polski film i prezentacja wiedzy uczniów PLO VI uzyskanej w czasie wywiadu wzbudziła największe emocje, a sam film uznany został za najciekawszy.
W drugim dniu popłynęliśmy na ekologiczną i samowystarczającą pod względem energetycznym wyspę Samso, słynną na cały świat z ekologicznych upraw energetycznych, z których pozyskuje się biomasę do ogrzania domów na całej wyspie, oraz wiatraków, które produkują prąd do wszystkich domostw oraz zakładów pracy. Mieszkańcy pozyskują również deszczówkę do użytku gospodarczego. Specjaliści z Japonii, Stanów Zjednoczonych i innych krajów przyjeżdżają do Akademii Ekologicznej, by uczyć się najnowszych rozwiązań od najlepszych. Po wyspie jeżdżą elektryczne samochody, które „tankują paliwo” na specjalnych stacjach elektrycznych lub w przydomowych „ładowarkach”. Wszystkie rozwiązania cechuje prostota i logiczne myślenie – to głowna dewiza duńskich ekologów.
dan5Oprócz ekologii wyspa słynie z miejscowości, która wygrała w konkursie na najpiękniejszą wioskę duńską.

Trzeci, ostatni dzień zajęć projektowych, to intensywna ewaluacja wizyty na wyspie Samso oraz wyjście do lokalnej, bardzo nowoczesnej oczyszczalni ścieków, w której obserwowaliśmy proces mechanicznego, chemicznego i biologicznego oczyszczania, co znacznie podniosło świadomość ekologiczną uczniów.
Duńczycy raczyli nas nie tylko wiedzą w zakresie ochrony środowiska naturalnego, ale również naleśnikami własnej roboty, które wykonał dla nas Steen – jeden z duńskich koordynatorów.
Przy pożegnaniu z duńskimi rodzinami niejedna łza popłynęła, kontakty zostały wymienione, wspólne plany wakacyjne ustalone i solenne obietnice o „byciu w kontakcie” złożone. Uczniowie zabrali ze sobą do domów nowe przyjaźnie, mnóstwo inspiracji, motywację do pogłębiania umiejętności językowych oraz większą świadomość ekologiczną i kulturową. Szkoda, że nie mogli zabrać do Polski czystego duńskiego powietrza…