Klasa Id i grupa rozszerzenia z geografii wzięła udział w wykładzie online organizowanym
przez Uniwersytet Warszawski „Czy sztuczna inteligencja zastąpi kartografa?”

Prelegenci opowiedzieli nam o tym, jakie elementy sztucznej inteligencji, a szczególnie
uczenie maszynowe, są wykorzystywane do opracowywania map. Zaprezentowali również,
wygląd map opracowanych całkowicie automatycznie z wykorzystaniem algorytmów uczenia
maszynowego oraz skonfrontowano wyżej wymienioną mapę z ręcznie opracowaną mapą
stworzoną przez doświadczonych kartografów.

si2

Jesienią nasza szkoła wzięła udział w międzyszkolnej akcji sprzątania Wyspy Bolko.
Dziękujemy Samorządowi Szkolnemu i Kai Wesołowskiej za udział w przedsięwzięciu.

Segregacja śmieci jest kluczowym elementem w sprawie dbałości o nasze środowisko,
zarówno to lokalne, jak i zdaje się nie każdy o tym pamięta, globalne.
Już teraz, My młodzież, mamy realny wpływ na kształt i kierunek, w jakim nasz kraj będzie
podążał przez najbliższe lata.

sp2

Narodowe Święto Niepodległości w naszej szkole.

Klasy 1b i 1d wraz z wychowawczyniami panią Barbarą Materką i panią Katarzyną Papuszko- Utko oraz panią Aldoną Król zorganizowały uroczysty apel. W ramach akcji „Niepodległa do Hymnu!” zaśpiewaliśmy wspólnie Mazurka Dąbrowskiego oraz wzięliśmy udział w grze on-line Nasza Niepodległa.
????????????

11.02 11.044 11.011

KARTKA Z KALENDARZA

11 listopada

ŚWIĘTO  NIEPODLEGŁOŚCI

Niech żyje Polska wolna cała i niepodległa!

Wieczna cześć i sława poległym w bitwach!

Niech żyją prawi synowie ojczyzny!

Bohaterowie niepodległości, to właśnie im przyświecały hasła narodowowyzwoleńcze, które porywały ich do działania. Narodowe śpiewy, opowiadania o znamienitych zdarzeniach i odczyty patriotycznej poezji inspirowane były marzeniem o wolnej ojczyźnie. Komu zawdzięczamy niepodległość? Ikoną tego święta jest z pewnością Józef Piłsudski i Ignacy Paderewski. Wśród bohaterów byli zapewne żołnierze, politycy, dyplomaci, działacze społeczni i anonimowi obywatele. Ogromną rolę odegrały również KOBIETY NIEPODLEGŁOŚĆI, organizatorki tajnej oświaty, które toczyły walkę o wolność i emancypację kobiet. Wizerunek Matki Polki – opiekunki synów zapisał się w naszej pamięci na trwałe. Na świat kobiet, żyjących w cieniu odważnych mężów, żołnierzy, tułaczy i spiskowców wskazywała w swojej twórczości Maria Dąbrowska. W czasach zniewolenia narodu polskiego kobiety organizowały życie na wielu płaszczyznach. Zakładały różne organizacje, które łączyła idea wyzwolenia i ogromny patriotyzm. Najbardziej sfeminizowaną działalnością było organizowanie tajnego nauczania w języku polskim. Oświatowe działaczki dostarczały elementarze, uczyły czytania i pisania, rozpowszechniały uproszczone wersje utworów. ŻAR NAJGŁĘBSZEGO PATRIOTYZMU i KAGANEK PODZIEMIA to hasła polskich kobiet w okresie zaborów. Kobiety inicjowały strajki i akcje protestacyjne przeciwko rusyfikacji i germanizacji. Pisały do brytyjskiej prasy o dramatycznej sytuacji  Polek. Zakładały pierwsze nielegalne czytelnie naukowe dla kobiet. Były ambasadorami kultury polskiej na arenie międzynarodowej. Do grona Kobiet Niepodległości, których obawiały się nawet władze zaborców należały: Helena Modrzejewska, Józefina Reszke, Eliza Orzeszkowa, Maria Konopnicka, Józefina Bojanowska i wiele innych działaczek z Ligi Kobiet Polskich.   

biblioteka szkolna

 

listopad2

Mamy to?
W dzisiejszych Finałach Miasta Opola szkół ponadgimnazjalnych w koszykówce chłopców nasi uczniowie wspięli się na wyżyny swoich możliwości osiągając 2 miejsce w mieście! Wielkie gratulacje panowie ? kolejny etap Miatrzostwa Województwa!

Skład drużyny:

  1. Tobiasz Rybicki
  2. Mateusz Wojtyński
  3. Jerzy Wróblewski
  4. Maksymilian Przybylski
  5. Michał Minasov
  6. Marcin Kamiński
  7. Kacper Wiatrzyk
  8. Kacper Światuń
  9. Przemysław Kalita

basket1 optimized 

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019r z sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U.2019.1700 ze zm.) szkoły mają możliwość wydawania mLegitymacji szkolnej. 

mLegitymacja jest częścią aplikacji opracowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Aplikacja ta pozwoli pobrać mLegitymację na telefon na podstawie danych autoryzacyjnych wydawanych przez szkołę. Dane, potrzebne do wygenerowania legitymacji, szkoły będę wprowadzane do systemu za pomocą specjalnego interfejsu internetowego.

Dokument elektroniczny – mLegitymacja szkolna ma taką samą funkcję i moc prawną jak legitymacja wydana w wersji papierowej lub w postaci plastikowej karty (e-legitymacji). Za pomocą usługi mLegitymacja szkolna można:

  • potwierdzić, że jest się uczniem danej szkoły,
  • skorzystać z ulg i zwolnień, które przysługują po okazaniu legitymacji.

Usługa mLegitymacja szkolna wymaga zainstalowania, na urządzeniu mobilnym, aplikacji mObywatel.

Usługa mLegitymacja dostępna jest dla telefonów z systemem Android.

Aktywacja mLegitymacji

  1. Przeczytanie przez ucznia/opiekuna regulaminu:
  2. Przesłanie zdjęcia ucznia przez witrynę rodzica/ ucznia dziennika elektronicznego. lub na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Plik ze zdjęciem musi posiadać rozszerzenie: .jpeg lub .jpg i być nie większy niż 5 MB oraz o wymiarach nie mniejszych niż 492×633 piksele. Zdjęcie powinno być wykonane: na jasnym tle, w dobrej ostrości, twarz ma zająć 70-80% zdjęcia, bez nakrycia głowy, okularów z ciemnym szkłem, patrząc na wprost.

  1. Wystąpienie z wnioskiem do Dyrektora szkoły o wydanie mLegitymacji. Podpisany wniosek należy przynieść do sekretariatu szkoły.
  1. Wprowadzenie, przez upoważnionego pracownika szkoły, danych ucznia do systemu, wgranie zdjęcia ucznia do systemu, wygenerowanie kodu QR i jednorazowego kodu aktywującego mLegitymację.
  2. Poinformowanie ucznia o przygotowaniu danych aktywacyjnych. Po odbiór danych uczeń zgłasza się do sekretariatu szkoły lub wskazanego pracownika szkoły z ważną legitymacją w wersji papierowej.
  3. Pobranie przez ucznia/opiekuna aplikacji mObywatel, zaakceptowanie jej regulaminu i wyrażenie wszystkich niezbędnych zgód.
  4. Wczytanie w aplikacji mObywatel otrzymanego kodu QR oraz wpisanie kodu aktywacyjnego mLegitymacji.
  5. Pobranie danych legitymacji z systemu do aplikacji mObywatel.

Aplikacja mObywatel

mObywatel to bezpłatna i oficjalna publiczna aplikacja mobilna. Wydawana jest przez polski rząd, a za jej rozwój odpowiada zespół Ministerstwa Cyfryzacji. Aplikacja to obecnie sześć usług. mTożsamość, której używać można, np. odbierając przesyłki polecone na poczcie, w pociągach, ale również wszędzie, gdzie nie jest potrzebny tradycyjny, plastikowy dowód osobisty. mLegitymacja szkolna – czyli cyfrowa wersja legitymacji szkolnej uprawniająca do wszystkich ustawowych ulg i zniżek. mLegitymacja studencka – legitymacja studencka potwierdzająca przynależność do uczelni, dająca ustawowe zniżki. mPojazd – elektroniczny dokument przygotowany z myślą o właścicielach i współwłaścicielach pojazdów. eRecepta – dostęp do listy niezrealizowanych recept, wystawionych dla Ciebie i Twoich bliskich. Polak za granicą – podpowie, co zrobić w razie kłopotów podczas wyjazdu.

googleplay

Wymagania techniczne dla urządzeń mobilnych:

  • systemy operacyjne Android w wersji 6.0 lub wyższej
  • dostęp do sklepu Google Play
  • przynajmniej 100 MB wolnej pamięci;
  • nie może mieć zainstalowanych modyfikacji systemu operacyjnego, w szczególności modyfikacji polegających na przełamaniu zabezpieczeń producenta urządzenia mobilnego lub producenta systemu operacyjnego (tzw. jailbreaking czy rooting);
  • moduł łączności Bluetooth;
  • połączenia z internetem;
  • aparat fotograficzny

Dodanie mLegitymacji do aplikacji mObywatel

Jak zweryfikować mLegitymację szkolną?

Weryfikacja wizualna

komorka

Proces potwierdzenia ważności mLegitymacji szkolnej może być dokonany na podstawie następujących działań:

Okazanie dokumentu na ekranie urządzenia mobilnego (weryfikacja wizualna tak jak tradycyjnej legitymacji szkolnej).

Prezentowany dokument posiada takie zabezpieczenia jak:

  1. Hologram – kolor hologramu zmienia się przy poruszaniu telefonem
  2. Element dynamiczny – flaga na ekranie telefonu faluje
  3. Data wydania legitymacji
  4. Termin ważności legitymacji – oznaczenie czy legitymacja jest ważna (kolor zielony) czy nieważna (kolor czerwony)
  5. Czas okazania w formacie DD-MM-RRRR oraz czas podany co do sekundy
  6. Powtarzający się wzór tła

Wszystkie powyższe elementy można sprawdzić jedynie poprzez weryfikację wizualną, bez konieczności wykonywania dodatkowych akcji w telefonie.

Weryfikacja funkcjonalna

Polega na wykonanie dowolnej akcji w aplikacji mObywatel lub na okazywanym dokumencie tj.:

  1. Wejście w funkcję „Przekaż” w dolnym menu. Pojawi się ekran z kodem QR oraz elementami graficznymi do weryfikacji: hologram i pulsująca flaga.
  2. Rozwinięcie pola „Nazwa i adres szkoły” na ekranie głównym mLegitymacji,
  3. Wejście w opcję „Więcej” na dolnej belce menu.

Weryfikacja kryptograficzna

Osoba weryfikująca sprawdza ważność certyfikatu za pomocą aplikacji mWeryfikator (instalacja aplikacji nie wymaga posiadania Profilu Zaufanego). Aby przekazać dane osobie weryfikującej należy wykonać następujące czynności:

  1. Wybranie funkcji „Przekaż” na dolnej belce menu przez Ucznia.
  2. Pokazanie do zeskanowania kodu QR.
  3. Akceptacja zakresu przekazywanych danych użytkownikowi mWeryfikatora.
  4. Użytkownik mWeryfikatora zobaczy na swoim urządzeniu dane Ucznia — imiona i nazwisko oraz zdjęcie w niskiej rozdzielczości, a także datę weryfikacji (weryfikacja integralności i pochodzenia danych)). Może też sprawdzić ważność certyfikatu online (z połączeniem internetowym).

Dokumenty do pobrania:

  1. Procedura wydawania mLegitymacji szkolnej 
  2. Załącznik 1. Wniosek o wydanie mLegitymacji

Szanowni Państwo Dyrektorzy,
uprzejmie informujemy, że ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów POMAGAMY (800 800 605) od 1 listopada br. zastąpiona będzie telefonem zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Nowy bezpłatny numer, pod którym dzieci i młodzież będą mogły otrzymać wsparcie psychologiczne, to 800 12 12 12. Telefon i czat internetowy będą czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Czat nie wymaga logowania oraz instalowania żadnej aplikacji. Połączenia telefonicznie nadal pozostaną bezpłatne, a rozmówcy będą mieli zapewnioną dyskrecję i anonimowość.

W związku ze zmianą numeru telefonu zaufania prosimy o przekazanie tej informacji uczniom, rodzicom i nauczycielom. Ważne jest, aby ze wszystkich tablic informacyjnych w szkołach i placówkach oraz z plakatów i materiałów upowszechniających pomoc w kryzysie psychicznym został usunięty dotychczasowy numer, a w jego miejsce pojawił się aktualny.

Zachęcamy do szerokiego upowszechnienia aktualnego numeru telefonu, aby jak najwięcej osób dowiedziało się, że telefon działa i można z niego korzystać. Zależy nam na zachowaniu ciągłości wsparcia dzieci i młodzieży przeżywających lęki, napięcia emocjonalne, kłopoty i trudności wpływające na zdrowie psychiczne.

Poniżej przekazujemy link do strony Rzecznika Praw Dziecka, na której znajdą Państwo wszystkie informacje związane z Dziecięcym Telefonem Zaufania RPD: https://brpd.gov.pl/dzieciecy-telefon-zaufania-rzecznika-praw-dziecka/.

Z wyrazami szacunku
Departament Wychowania i Edukacji Włączającej
Ministerstwo Edukacji i Nauki

1 listopada obchodzimy Uroczystość Wszystkich Świętych. Zwyczajowo w tym dniu odwiedzamy groby swoich bliskich ,ozdabiamy je kwiatami i zapalamy znicze. 2 listopada to Dzień Zaduszny,  który jest świadectwem wiary w obcowanie świętych. Chrześcijańska geneza tej uroczystości sięga IX wieku i rozporządzenia papieża Grzegorza IV. Te dwa szczególne dni mają przypominać, że każdy wierny jest powołany do świętości wbrew powszechnej opinii święto ma radosny charakter, a odprawiana liturgia podkreśla podniosły nastrój. Dawne cmentarze to niezwykłe miejsca architektury nagrobnej. NEKROPOLIA to miasto umarłych, starożytny lub wczesnochrześcijański cmentarz o dużej powierzchni.  Miejsca te zawsze były otoczone szczególnym kultem. Znajdują się na nich kaplice, katakumby, pomniki nagrobne,  rzeźby i medaliony. Odnajdziemy tam czytelne symbole,. Całość tworzy szczególną atmosferę. Dawne cmentarze to w zamyśle duże powierzchnie o charakterze parkowym. Prowadzące do nich drogi to malownicze aleje wysadzane drzewami. W tych miejscach dochodzi do wyjątkowego zespolenia elementów natury i kultury. Do ich ratowania zostały powołane Społeczne  Komitety Ratowania Cmentarzy.  

 „O umarłych, którzy się chwalą”

ksiądz Jan Twardowski

Może umarli w niebie chwalą się, na co kto umarł:
– Ja umarłem na grypę.
– A ja na katar.
– A ja nie wiem na co, bo stale umiera się nie na to, na co się choruje.
– Mnie serce przestało bić.
– A mnie kopnął koń.
– A ja wyleciałem przez okno.
– Połknąłem igłę.
– Zakrztusiłem się ogórkiem.
– Umarłem, bo nie miałem lekarstwa.
– A ja umarłem, bo miałem za dużo lekarstw.
– Pomyliłem się i zatrułem się grzybami.
– A ja dlatego, że bawiłem się zapałkami i dom się spalił.
– A ja to nawet nie zauważyłem, kiedy umarłem.

Wszyscy jednak milkną, kiedy wychodzi Ojciec Maksymilian Kolbe,
wydelegowany przez Anioła Stróża do piekła, Ojciec Kolbe, który nawet po ciemku nie stracił jasnej twarzy, i mówi:
– A ja umarłem dlatego, bo nie pamiętałem o sobie samym, ale o innych.

 

zaduszki2

W Październiku obchodzimy MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK. Celem tej akcji jest zwrócenie uwagi na dużą rolę biblioteki szkolnej  w nauce i rozwijaniu zainteresowań dzieci i młodzieży. Obecnie możemy korzystać z ogromnych zasobów bibliotek miejskich i akademickich. Szczególnie w dużych miastach biblioteki oferują czytelnikom ciekawą ofertę edukacyjną. Jak do nich trafić? Zadziwiający budynek o powierzchni 5 tysięcy metrów kwadratowych, podziemny garaż, dwie małe sale kinowe, kawiarnia, bawialnia dla dzieci, sale konferencyjne oraz pomieszczenia na kilku poziomach. To nie opis centrum handlowego, ale nowoczesnej biblioteki,  która ma je imitować. Całe wnętrze zalewa blask reflektorów. Tylko na półkach zamiast towaru leżą książki.

Takie miejsca w niczym nie przypominają BIBLIOTEKI `RZECZYPOSPOLITEJ ZAŁUSKICH czyli NAJWIĘKSZEJ KSIĄŻNICY PUBLICZNEJ w XVIII wieku.

„Z grabieży Katarzyny uchowane szczątki                                                                                             

Ostatnie bierzesz księgi i drogie pamiątki.                                 

Ale jeszcze nam słowo na tym niebie świeci,

Słowo, które czytają i starzy, i dzieci.

Ogromne zbiory biblioteki zostały wywiezione na rozkaz Katarzyny II do Petersburga, gdzie stały się w roku 1814 zrębem Biblioteki Cesarskiej. KSIĄŻNICE ODESZŁY BEZPOWROTNIE. Dzisiejsze biblioteki są niezwykłe. Sami zobaczcie... (od lewej)

1. Centrum Informacji Naukowej w Katowicach

2. Galeria Książki w Oświęcimiu

3. Biblioteka w Czarnym Borze

4. Miejska Biblioteka w Opolu

biblio1 biblio2 biblio3 biblio4

 

22 października odbyły się baraże o wejście do Finału Mistrzostw Miasta Opola szkół ponadgimnazjalnych w koszykówce chłopców. Nasi uczniowie spisali się znakomicie ? po ciężkich bojach dwa mecze zakończyły się wygranymi naszych chłopaków. Czekamy z niecierpliwością na  listopadowe finały ? 
Skład drużyny:

  1. Tobiasz Rybicki
  2. Mateusz Wojtyński
  3. Jerzy Wróblewski
  4. Maksymilian Przybylski
  5. Michał Minasov
  6. Marcin Kamiński
  7. Kacper Wiatrzyk
  8. Kacper Światuń
  9. Przemysław Kalita

Ogromne gratulacje! 

koszykówka1 min koszykówka2 min

W dniu 22 października gośćmi porannej audycji “Doxa Budzi” byli dzisiaj pan dyrektor Dariusz Domański i pani Małgorzata Gosztyła.
Rozmowa dotyczyła Tygodnia Mediacji – czym są mediacje w praktyce i jak wiedzę na ten temat przekazać młodzieży – a także o innowacyjnym podejściu opolskiej “szóstki” do edukacji. Między innymi pan dyrektor opowiedział o Budzącej się Szkole - oddolnej inicjatywie szkół pragnących pozytywnych zmian w systemie nauczania. Więcej dowiecie się słuchając audycji ?

 
radio1