MEDIACJE - CZYM SĄ?
Mediacje są dobrowolnym i poufnym procesem dochodzenia przez strony do rozwiązania sporu, prowadzonym w obecności osoby trzeciej cieszącej się ich zaufaniem – mediatora; mediatorem może być ktoś zupełnie stronom obcy, jak i osoba im bliska. Proces ten ma charakter dobrowolny, poufny i nieformalny.
ZALETY PO STRONIE MEDIACJI:
- szybkość postępowania
- pomoc w porozumieniu się /komunikacja
- wypracowanie wspólnego stanowiska
- wyjaśnienie spornych kwestii
- pomoc w zrozumieniu drugiej strony
- pomoc w wyrażeniu swoich oczekiwań
- brak strony wygranej i przegranej
- poprawienie relacji na przyszłość
- oddanie rozwiązywania konfliktów w ręce rówieśników ma ogromne oddziaływanie profilaktyczne
- nikt lepiej nie rozumie sytuacji ucznia, jak sam uczeń
- prowadzenie dialogu przez osobę w podobnym wieku i rozmowa na temat konfliktu przybiera zupełnie inny kontekst, jak rozmowa
z dorosłym na ten sam temat
CZYM JEST MEDIACJA W SZKOLE?
Mediacja w szkole jest alternatywną formą rozwiązywania konfliktów,
którą w 2017r. rekomendował do wprowadzenia do szkół Rzecznik Praw Dziecka - podając standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej
w szkołach.
Mediacja szkolna: to dobrowolne i poufne poszukiwanie rozwiązania sporu pomiędzy stronami konfliktu w obecności bezstronnego i neutralnego mediatora. Konflikty te dotyczą spraw związanych z relacjami międzyludzkimi i/lub działalnością statutową szkoły.
Stronami konfliktu mogą być: nauczyciele, dyrektor, pozostali pracownicy szkoły, uczniowie, rodzice.
Mediacja rówieśnicza: to dobrowolne i poufne szukanie rozwiązania między uczniami, w obecności dwóch bezstronnych i neutralnych mediatorów – uczniów przygotowanych do prowadzenia mediacji rówieśniczej. Konflikty te dotyczą spraw związanych z relacjami między uczniami.
Mediator rówieśniczy: to uczeń przeszkolony w zakresie mediacji, cieszący się zaufaniem i autorytetem wśród uczniów.
Mediator szkolny: to osoba dorosła np. pedagog, psycholog, nauczyciel, inny pracownik szkoły - przeszkolona w zakresie mediacji, ciesząca się autorytetem i zaufaniem w środowisku szkolnym. Wskazane jest aby był opiekunem mediatorów rówieśniczych i posiadał kompetencje edukatora mediacji rówieśniczych.
Czas trwania spotkania mediacyjnego 30 – 40 min
ZASADY:
Dobrowolności
Poufności
Neutralność
Bezstronność
Wykluczenie kar
Akceptowalność – wszyscy w szkole powinni akceptować możliwość mediacyjnego rozwiązania konfliktów
ROLA MEDIATORÓW:
- Mediatorzy są bezstronni
- Mediatorzy przejmują moderację spotkania
- Mediatorów obowiązuje dyskrecja oraz tajemnica
- Mediatorzy pracują dobrowolnie
- Mediatorzy kierują się w swojej pracy potrzebami innych
i myślą o przyszłości
KTO MOŻE BYĆ MEDIATOREM W SZKOLE?
Zależy od typu konfliktu:
- w konfliktach na linii uczeń – uczeń, mediację prowadzi dwóch mediatorów rówieśniczych /w których na mediatorów wyznacza się chętnych do tej roli i odpowiednio przeszkolonych uczniów/ w towarzystwie mediatora szkolnego
jeżeli następuje konflikt na linii nauczyciel – rodzic, mediatorem może być inny nauczyciel, psycholog lub pedagog szkolny - osoba posiadająca uprawnienia do prowadzenia mediacji
- w przypadku konfliktów rodziców z administracją szkolną najlepiej powołać mediatora spoza szkoły
KONFLIKTY I MEDIACJE W SZKOLE
Mediacja może pomóc w rozwiązaniu wielu konfliktów w szkole:
- pomiędzy uczniem a uczniem
- pomiędzy uczniem a grupą (klasą)
- pomiędzy uczniem a nauczycielem
- pomiędzy nauczycielem a rodzicem
- pomiędzy administracją szkolną a rodzicem
- pomiędzy administracją szkolną a uczniem
- pomiędzy nauczycielem a innym nauczycielem
JAKIE SPRAWY MOŻEMY ROZWIĄZYWAĆ W DRODZE MEDIACJI RÓWIEŚNICZYCH?
- przezywanie rówieśników ze względu na ich wygląd, ubranie, pochodzenie czy zachowanie
- obrażanie członków rodziny rówieśników
- wyśmiewanie drugiej osoby
- obraźliwe napisy na tablicy czy ścianach dotyczące osób, jak również pod kątem niszczenie mienia szkoły
- filmowanie i rozpowszechnianie bez zgody tej osoby
- chowanie cudzych przedmiotów
- wyśmiewanie się np. za błędy popełnione na lekcjach
- odrzucanie tj. nie dopuszczanie do zabawy w grupie
- bójki, kłótnie i inne nieporozumienia między rówieśnikami
- brak porozumienia w kwestii wyboru wycieczki szkolnej, imprezy klasowej
JAKIE SPRAWY MOŻEMY ROZWIĄZYWAĆ W DRODZE MEDIACJI SZKOLNYCH?
- konflikt nauczyciel – uczeń, uczeń – nauczyciel,/wyłącznie przy udziale mediatora szkolnego
- konflikt rodzic – uczeń, uczeń – rodzic, /wyłącznie przy udziale mediatora szkolnego
- konflikt nauczyciel – nauczyciel,/wyłącznie przy udziale mediatora szkolnego
- konflikt dyrektor – nauczyciel, nauczyciel - dyrektor,/wyłącznie przy udziale mediatora szkolnego
- konflikt rodzic – dyrektor, dyrektor – rodzic, /wyłącznie przy udziale mediatora szkolnego
DOKUMENTY PODCZAS MEDIACJI:
- wniosek na mediacje
- protokół z mediacji
- ugoda zawarta w wyniku mediacji
Osoby uczestniczące w mediacji rówieśniczej zyskują szansę na:
- polubowne rozwiązanie sporu w grupie rówieśniczej
- szybkie i skuteczne rozwiązanie konfliktu w szkole
- zakończenie mediacji porozumieniem satysfakcjonującym dla obu stron konfliktu
- utrzymanie wzajemnych relacji w szkole, domu
- obniżenie poziomu negatywnych emocji
- opowiedzenie o swoich przeżyciach, wyrażenie własnych uczuć oraz nazwanie potrzeb
- zrozumienie potrzeb drugiej strony konfliktu w osobie rówieśników, nauczycieli, uczniów
- utrzymanie pozytywnego wizerunku własnej osoby
- szybsze uzyskanie naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę i przeprosin
- zyskanie świadomości dotyczącej sposobów radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, możliwości zmiany i poprawy jakości życia osobistego i zawodowego
- uniknięcia kary przewidzianej statutem szkoły, w zamian za porozumienie, naprawienie szkody, zadośćuczynienie/sprawiedliwość naprawcza/
JAK ZGŁOSIĆ SIĘ NA MEDIACJE:
Udaj się do sekretariatu szkoły i tam pobierz wniosek na mediacje lub pobierz tu, na stronie. Wniosek wypełniasz i zostawiasz w sekretariacie. Decyzją Dyrektora LO VI
w Opolu, konflikt zostaje lub nie zostaje skierowany na mediacje. W sytuacji, w której konflikt nie podlega rozwiązaniu drogą mediacji, zostaje rozwiązany w oparciu o Statut szkoły.