1. Regulamin MCM

  2. Wnioski MCM

Julia Filipowicz zdjcieJulia Filipowicz 3B

Interesuje się Prawem oraz Językami obcymi.

Zostałam Mediatorem Rówieśniczym by pomagać ludziom w konfliktach, zrozumieć ich postępowania oraz uczucia by znaleźć najlepsze rozwiązanie dla obu stron, ponieważ rozmowa to zawsze najlepsze wyjście by znaleźć rozwiązanie dla konfliktu. Podczas rozwiązywania konfliktu pozostaje osobą bezstronna by znaleźć najlepsze rozwiązanie dla pokłóconych

 

Sara Madej zdjcie na stron mediator
Sara Madej 3B

Moje hobby to teatr, taniec, giełda i kryminalistyka.

Zostałam mediatorem rówieśniczym ponieważ lubię pomagać w rozwiązywaniu konfliktów międzyludzkich. Uważam, że nie ma konfliktu, którego nie da się rozwiązać rozmową, ponieważ rozmowa łączy ludzi i pomaga zrozumieć dwie strony rozumowania problemu. Jestem osobą bezstronną oraz podchodzącą do każdego problemu indywidualnie.

 

Wiktoria Krause zdjcie
Wiktoria Krause 3B

Interesuje się kosmetologią

Wybrałam mediacje, ponieważ lubię pomagać ludziom w rozwiązywaniu konfliktów.

Możecie ode mnie oczekiwać tego, że zawsze będę wam starała się pomóc, nie zależnie od tego jaki konflikt będziecie mieli.

 

1699888910370
Mam na imię Zuza i chodzę do 2D.
Kocham czytać książki i pisać listy.

Moją ulubioną porą roku jest jesień, uwielbiam gdy pada deszcz. Jestem miłośniczką kawy i podróży dlatego w przyszłości chciałabym mieszkać w innym kraju.

Jestem mediatorem rówieśniczym ponieważ uważam ,że większość problemów można rozwiązać poprzez rozmowę bez używania argumentów siłowych.

Po prostu lubię rozmawiać z różnymi ludźmi , słuchać i pomagać w rozwiązywaniu konfliktów.  Na mediacjach ze mną możecie oczekiwać dyskrecji i empatii.

MEDIACJE - CZYM SĄ?

      Mediacje są dobrowolnym i poufnym procesem dochodzenia przez strony do rozwiązania sporu, prowadzonym w obecności osoby trzeciej cieszącej się ich zaufaniem – mediatora; mediatorem może być ktoś zupełnie stronom obcy, jak i osoba im bliska. Proces ten ma charakter dobrowolny, poufny i nieformalny.

ZALETY PO STRONIE  MEDIACJI:

  • szybkość postępowania
  • pomoc w porozumieniu się /komunikacja
  • wypracowanie wspólnego stanowiska
  • wyjaśnienie spornych kwestii
  • pomoc w zrozumieniu drugiej strony
  • pomoc w wyrażeniu swoich oczekiwań
  • brak strony wygranej i przegranej
  • poprawienie relacji na przyszłość
  • oddanie rozwiązywania konfliktów w ręce rówieśników ma ogromne oddziaływanie profilaktyczne
  • nikt lepiej nie rozumie sytuacji ucznia, jak sam uczeń
  • prowadzenie dialogu przez osobę w podobnym wieku i rozmowa na temat konfliktu przybiera zupełnie inny kontekst, jak rozmowa
    z dorosłym na ten sam temat

CZYM JEST MEDIACJA W SZKOLE?

Mediacja w szkole jest alternatywną formą rozwiązywania konfliktów,
którą w 2017r. rekomendował do wprowadzenia do szkół Rzecznik Praw Dziecka - podając standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej
w szkołach.

Mediacja szkolna: to dobrowolne i poufne poszukiwanie rozwiązania sporu pomiędzy stronami konfliktu w obecności bezstronnego i neutralnego mediatora. Konflikty te dotyczą spraw związanych z relacjami międzyludzkimi i/lub działalnością statutową szkoły.


Stronami konfliktu mogą być: nauczyciele, dyrektor, pozostali pracownicy szkoły, uczniowie, rodzice.

Mediacja rówieśnicza: to dobrowolne i poufne szukanie rozwiązania między uczniami, w obecności dwóch bezstronnych i neutralnych mediatorów – uczniów przygotowanych do prowadzenia mediacji rówieśniczej. Konflikty te dotyczą spraw związanych z relacjami między uczniami.

 

Mediator rówieśniczy: to uczeń przeszkolony w zakresie mediacji, cieszący się zaufaniem i autorytetem wśród uczniów.

Mediator szkolny: to osoba dorosła np. pedagog, psycholog, nauczyciel, inny pracownik szkoły - przeszkolona w zakresie mediacji, ciesząca się autorytetem i zaufaniem w środowisku szkolnym. Wskazane jest aby był opiekunem mediatorów rówieśniczych i posiadał kompetencje edukatora mediacji rówieśniczych.

Czas trwania spotkania mediacyjnego  30 – 40 min

ZASADY:

Dobrowolności

Poufności

Neutralność

Bezstronność

Wykluczenie kar

Akceptowalność – wszyscy w szkole powinni akceptować możliwość mediacyjnego rozwiązania konfliktów

ROLA MEDIATORÓW:

  • Mediatorzy są bezstronni
  • Mediatorzy przejmują moderację spotkania
  • Mediatorów obowiązuje dyskrecja oraz tajemnica
  • Mediatorzy pracują dobrowolnie
  • Mediatorzy kierują się w swojej pracy potrzebami innych

                    i myślą o przyszłości

KTO MOŻE BYĆ MEDIATOREM W SZKOLE?

Zależy od typu konfliktu:

  • w konfliktach na linii uczeń – uczeń, mediację prowadzi dwóch mediatorów rówieśniczych /w których na mediatorów wyznacza się chętnych do tej roli i odpowiednio przeszkolonych uczniów/ w towarzystwie mediatora szkolnego

jeżeli następuje konflikt na linii nauczyciel – rodzic, mediatorem może być inny nauczyciel, psycholog lub pedagog szkolny - osoba posiadająca uprawnienia do prowadzenia mediacji

  • w przypadku konfliktów rodziców z administracją szkolną najlepiej powołać mediatora spoza szkoły

         KONFLIKTY I MEDIACJE W SZKOLE

Mediacja może pomóc w rozwiązaniu wielu konfliktów w szkole:

  • pomiędzy uczniem a uczniem
  • pomiędzy uczniem a grupą (klasą)
  • pomiędzy uczniem a nauczycielem
  • pomiędzy nauczycielem a rodzicem
  • pomiędzy administracją szkolną a rodzicem
  • pomiędzy administracją szkolną a uczniem
  • pomiędzy nauczycielem a innym nauczycielem

JAKIE SPRAWY MOŻEMY ROZWIĄZYWAĆ W DRODZE MEDIACJI RÓWIEŚNICZYCH?

  • przezywanie rówieśników ze względu na ich wygląd, ubranie, pochodzenie czy zachowanie
  • obrażanie członków rodziny rówieśników
  • wyśmiewanie drugiej osoby
  • obraźliwe napisy na tablicy czy ścianach dotyczące osób, jak również pod kątem niszczenie mienia szkoły
  • filmowanie i rozpowszechnianie bez zgody tej osoby
  • chowanie cudzych przedmiotów
  • wyśmiewanie się np. za błędy popełnione na lekcjach
  • odrzucanie tj. nie dopuszczanie do zabawy w grupie
  • bójki, kłótnie i inne nieporozumienia między rówieśnikami
  • brak porozumienia w kwestii wyboru wycieczki szkolnej, imprezy klasowej

JAKIE SPRAWY MOŻEMY ROZWIĄZYWAĆ W DRODZE MEDIACJI SZKOLNYCH?

  • konflikt nauczyciel – uczeń, uczeń – nauczyciel,/wyłącznie przy udziale mediatora szkolnego
  • konflikt rodzic – uczeń, uczeń – rodzic, /wyłącznie przy udziale mediatora szkolnego
  • konflikt nauczyciel – nauczyciel,/wyłącznie przy udziale mediatora szkolnego
  • konflikt dyrektor – nauczyciel, nauczyciel - dyrektor,/wyłącznie przy udziale mediatora szkolnego
  • konflikt rodzic – dyrektor, dyrektor – rodzic, /wyłącznie przy udziale mediatora szkolnego

DOKUMENTY PODCZAS MEDIACJI:

  • wniosek na mediacje
  • protokół z mediacji
  • ugoda zawarta w wyniku mediacji

Osoby uczestniczące w mediacji rówieśniczej zyskują szansę na:

 

  • polubowne rozwiązanie sporu w grupie rówieśniczej
  • szybkie i skuteczne rozwiązanie konfliktu w szkole
  • zakończenie mediacji porozumieniem satysfakcjonującym dla obu stron konfliktu
  • utrzymanie wzajemnych relacji w szkole, domu
  • obniżenie poziomu negatywnych emocji
  • opowiedzenie o swoich przeżyciach, wyrażenie własnych uczuć oraz nazwanie potrzeb
  • zrozumienie potrzeb drugiej strony konfliktu w osobie rówieśników, nauczycieli, uczniów
  • utrzymanie pozytywnego wizerunku własnej osoby
  • szybsze uzyskanie naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę i przeprosin
  • zyskanie świadomości dotyczącej sposobów radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, możliwości zmiany i poprawy jakości życia osobistego i zawodowego
  • uniknięcia kary przewidzianej statutem szkoły, w zamian za porozumienie, naprawienie szkody, zadośćuczynienie/sprawiedliwość naprawcza/

JAK ZGŁOSIĆ SIĘ NA MEDIACJE:

Udaj się do sekretariatu szkoły i tam pobierz wniosek na mediacje lub pobierz tu, na stronie. Wniosek wypełniasz i zostawiasz w sekretariacie. Decyzją Dyrektora LO VI 
w Opolu, konflikt zostaje lub nie zostaje skierowany na mediacje. W sytuacji, w której konflikt nie podlega rozwiązaniu drogą mediacji, zostaje rozwiązany w oparciu o Statut szkoły.